Meidän Annesta puheenjohtaja!?

Kun kuulin, että Anne aikoo pyrkiä Superin puheenjohtajaksi, sydämessäni ihan läikähti. Ajattelin heti, että nyt paikalle pyrkii nainen, joka on sellaiseen tehtävään kuin luotu. Anne on ollut työkaverina vuosia, kuinka monta, sitä en edes jaksa muistaa, eikä sormet taida siihen riittää. Niin, että ihan tutusta naisesta kirjoitan.

Hän toimii mm. luottamusmiehenä ja onkin sellainen luottamusmies, joka ei patsaita kumartele vaan uskaltaa sanoa asiansa niin kuin se on. Olen huomannut, että kun Anne ottautuu johonkin asiaan, hän myös ottautuu siihen tosissaan. Asiat eivät jää puolitiehen.

Anne opiskelee parhaillaan työn oheessa hallintotieteitä, joka on varmaan aika monelle sellainen hilseen yli menevä asia. Minulle pelkkä hallintotiede -sana saa pääni humisemaan tyhjyyttä ja silmäni sumenemaan kiinnostuksen puutteesta, mutta Annellapa on taito avata asiat niin, että tavallinen pulliainenkin sen ymmärtää. Asia on jopa hienoisella tavalla kiinnostava. Uskon, että jos joku saa sellaisen asian kuin hallintotiede kuulostamaan kiinnostavalta, on Superin puheenjohtajana kullan arvoinen.

Te, jotka olette lukeneet Super lehden haastattelun, huomasitte varmasti sen, että Anne tekee töitä kentällä ja ihan oikeissa käytännön töissä. Tämän kautta hän ymmärtää, että varsinkin viime kevät on ollut hoitohenkilöstölle erittäin kuormittavaa. Katsoisin, että sellainen puheenjohtaja, joka ymmärtää kentän tarpeet osaa myös parhaiten kehittää Superia ja tuomaan uusia näkökulmia muun muassa jäsenhankintaan. Jäsenhankinta on, kuulkaas, aika vaikea asia. Miten ihmeessä saada nuoret ja vastavalmistuneet kiinnostumaan jostain ammattiyhdistyksestä? On tärkeää, että lähihoitajan työ tuodaan esille myös työnä, joka antaa paljon. Minusta Annella oivallinen kyky tuoda myös työn hyvät puolet esille, vaikka luottamusmiehenä joutuukin puuttumaan epäkohtiin.

Mielestäni oiva esimerkki työn houkuttelevaisuuden esiin tuomisessa on se, että Annen oma tytär valmistui lähihoitajaksi. Hän on sentään nähnyt käytännössä esimerkiksi, miten vaativa vuorotyö lähihoitajana vaikuttaa muun muassa perhe-elämään. Ja silti, miettikää, silti on lukenut itselleen lähihoitajan ammatin! Sanoisin, että tuota vakuuttavampaa esimerkkiä rekrytoinnista saa etsiä. No, Anne toimii myös Super-opona, joten ehkä sillä on jonkinlainen vaikutus asiaan…

Puheenjohtajakisaan osallistuu mielestäni erittäin, painotan sanaa erittäin pätevä ammattilainen. Anne on intohimoisesti asiaansa paneutuva, jalat maassa pää täynnä tietoa ja kehittämishalua oleva nainen. Sellaisen ainakin minä valitsisin puheenjohtajaksi.

Oikein mehevä onnenpotku persauksiin sinulle Anne ja lykkyä tykö kisaan! Sinä tulet pärjäämään siellä mainiosti! Kaikella rakkaudella toivoo (entinen) työkaverisi.